Ga door naar hoofdcontent
Artikelen‘Femly is zó leuk en makkelijk!’
mantelzorg via femly

‘Femly is zó leuk en makkelijk!’

Dinsdag 1 september 2020

‘Ik zie mijn kleinkinderen een stuk vaker dan eerst’

Met Femly kunnen we heel eenvoudig contact leggen met familieleden die op afstand wonen, bijvoorbeeld in een verzorgingshuis. Het is een gebruiksvriendelijk systeem, ook voor mensen die geen ervaring hebben met computers, tablets en smartphones. Via de speciale televisie kunnen we in een handomdraai in beeld zijn bij vader, moeder, oma of opa.

image

Mien Hendrikx (88) en Doortje van Lierop (55) maken gebruik van Femly. En wel met veel genoegen!

Eenzaam door corona

Mien Hendrikx (88): ‘Ik woon zelfstandig en nee, ik mag niet klagen. Ik kook zelf, doe mijn eigen boodschappen en houd de boel netjes schoon. Wel is zo’n beetje iedereen om me heen weggevallen: mijn man, familieleden, vriendinnen. Even spontaan een kopje koffie doen bij een vriendin is er niet meer bij. Gelukkig heb ik veel aanloop van familie: vier kinderen en negen kleinkinderen. Al kwamen ze in de coronatijd wel een stuk minder. Toen voelde ik me wel eens eenzaam, een gevoel dat me ook op regenachtige dagen wel overvalt. Mijn schoonzoon Geert kwam toen met het idee voor Femly. “Mam, wat dacht u van videobellen? Dat doen anderen nu ook veel.” Mijn god, was mijn eerste reactie, moet dat nou allemaal? Ik kan nog prima met de tablet overweg – spelletjes doen, mijn agenda bijhouden. Maar op een nieuwe tv zat ik niet te wachten.’

Genieten

Mien vervolgt: ‘Ja, het was dus even wennen, maar het is zó leuk! En makkelijk. Ik ben een tevreden mens als ik alleen iets aan en uit hoef te zetten. Via Femly zie ik ook mijn kleinkinderen een stuk vaker dan eerst. Opeens zijn ze in beeld: “Dag oma, hoe gaat het nu met u?” Ook krijg ik foto’s te zien, bijvoorbeeld van dagjes weg of vakanties. Komt er opeens weer een gezellig terrasje voorbij. Laatst stuurde mijn schoonzoon foto’s en filmpjes van een pasgeboren veulentje, bij hen aan de overkant. Nog wankelend op zijn lange benen. Dat is toch geweldig? Dan zit ik gewoon te genieten.’ 

Uitvinding!

Doortje van Lierop (55): ‘Na een moeilijke periode thuis begon mijn licht dementerende moeder (87) net te wennen aan haar nieuwe woonplek, een zorgcentrum in Deurne. Ze leefde op van de gezelligheid, het samen eten. En toen kwam corona. Ze begreep er niets van. Waarom kwamen we niet meer op bezoek? Wat is dat voor virus? Door de eenzaamheid en verwarring ging mijn moeder geestelijk snel achteruit. Alleen al erover praten maakt me emotioneel. Na twee weken ging ik weer op bezoek, maar mijn broers en zussen bleven uit voorzorg thuis. Hun contact verliep per telefoon. Ze belden vaak hoor, dat wel. Maar het was niet genoeg, de stress bleef. “Ze moet jullie zíen”, zei ik. Via de zoek­woorden “beeldbellen ouderen” ontdekte ik Femly. Wat een uitvinding! Al is een goede internetverbinding wel een voorwaarde.’

Dagelijks contact

Doortje vervolgt: ‘Mijn moeder hoeft niets te doen: via het televisiescherm hoort ze een paar keer een beltoon en dan hebben we automatisch beeldcontact. De eerste keren zat ze nog verbaasd met de huistelefoon tegen haar oor gedrukt, maar ze begreep het steeds beter. We videobellen dagelijks en dankzij Femly zag ze bijvoorbeeld haar pasgeboren achterkleinkind. De fotocarrousel is ook geweldig. Via de app posten we telkens nieuwe foto’s en zo blijft ze bij over onze levens. Omdat ze steeds meer in het verleden leeft, plaats ik ook oude beelden van haar geboortedorp Zierikzee. Dan zit ze zichtbaar te genieten, de verhalen komen meteen los. Die rust is zeldzaam, want door de dementie is ze onrustig. Ze loop veel rond in het verpleeghuis waar ze inmiddels woont. Als ik weer eens een lege stoel zie bij het videobellen, denk ik vaak: had ik Femly maar eerder ontdekt… Dus heb je een dierbare die eenzaam dreigt te worden? Twijfel niet, je hebt hier zo veel plezier van.’

Wilt u meer weten over Femly? Klik dan hier.