Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenWel of niet reizen in coronatijd?
juridische helpdesk

Wel of niet reizen in coronatijd?

Dinsdag 1 september 2020

Mag ik mijn reis annuleren vanwege corona?

Door de coronacrisis zijn veel reizen geannuleerd. Het komt ook voor dat een reis wel door kan gaan, maar dat degene die geboekt heeft, het niet meer aandurft. Hoe zit het met rechten en plichten rond geboekte reizen? Jan Hermes, lid van de juridische helpdesk, geeft raad.

image

Een KBO-Afdeling boekte vóór de coronacrisis een busreis naar Duitsland voor 55 personen. Zo’n twee maanden voor de reis durft ongeveer de helft het niet meer aan, met het oog op de coronacrisis. De groep vertrekt in één bus, in plaats van twee. Kunnen de thuisblijvers hun geld terugvragen?

Juridisch duidelijk

Juridisch ligt het eigenlijk altijd wel duidelijk, vertelt Jan Hermes. ‘Een reis die geboekt is en door kán gaan, hoeft niet terugbetaald te worden. Het niet aandurven is geen geldig argument om je geld terug te vragen. Als een reis geboekt is naar een land dat nog geen Nederlanders toelaat, heb je wél recht op geld terug. Een voucher voor een latere reis kan ook, maar dan is het belangrijk om goed te kijken of je in geen enkel opzicht minder krijgt dan je hebt geboekt. Reisbureaus verzinnen de gekste dingen, zoals een “corona-afdracht”. Die bestaat niet en is juridisch absoluut niet houdbaar.’ Iemand die een reis te risicovol vindt, is dus simpelweg het geld kwijt? ‘In theorie wel’, zegt Hermes, ‘maar soms gaat het om jarenlange relaties van bijvoorbeeld een KBO-Afdeling met een busmaatschappij. Dan is het raadzaam om in gesprek te gaan. Zo kom je bijvoorbeeld tot een fikse korting voor de thuisblijvers op een volgende reis. Het lukt vrijwel altijd om een oplossing te vinden, want het is voor beide partijen belangrijk om de relatie goed te houden.’

Onderhandelen

Hermes heeft de afgelopen maanden via de juridische helpdesk verscheidene zaken binnengekregen waarbij de coronacrisis een rol speelde. ‘Soms huren Afdelingen ruimtes die ze maandenlang niet gebruikten. Andere keren was een groepsaccommodatie geboekt door een Afdeling of een groep leden, die er vervolgens toch geen gebruik van maakten. Ook daarvoor geldt: als je kúnt komen, zit je vast aan de betaling. Maar ook dan raad ik aan om in onderhandeling te gaan, zeker als er al een relatie is met de verhuurder. Belangrijk daarbij is je te realiseren dat ook deze verhuurders problemen hebben door de coronacrisis en dat het verstandig is de situatie in redelijkheid op te lossen.’

KBO-Brabant heeft haar eigen juridische helpdesk. Klik hier voor meer informatie.