Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenCliëntondersteuner helpt leven weer op de rit
Cliëntondersteuning

Cliëntondersteuner helpt leven weer op de rit

Donderdag 1 oktober 2020

Om onderliggende problemen aan te pakken werd een cliëntondersteuner ingeschakeld

Dankzij de hulp en begeleiding van cliëntondersteuners van KBO-Afdeling Mill heeft de 58-jarige Ans Cornelissen haar leven weer op de rit. Van een bijna volledig uitgeschakeld mens is ze opgebloeid tot een actieve en vrolijke vrouw met ambitie.

image

Ans heeft niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en is rolstoelafhankelijk. Ze woont zelfstandig in Mill, maar liep al een poos zowel fysiek als mentaal vast. Afgelopen december kwam Marietje van de Elzen, bestuurslid Sociale Zaken van KBO Mill, Ans tegen in de supermarkt. Samen met een cliëntondersteuner zorgde zij voor hulp.

Wanneer grijp je in?

Marietje schrok ervan hoe slecht het met Ans was gesteld. ‘Als Afdeling hadden we al langer gesignaleerd dat het niet goed ging met haar. Maar wanneer grijp je in? Ans zat van haar kruin tot aan haar knie onder de zware uitslag en ze had veel pijn. Ze had eerder wel een zalf voorgeschreven gekregen, maar hoe kan iemand die maar één hand kan gebruiken, haar hele lichaam insmeren?’

Medische hulp

Het kon zo echt niet langer; we konden Ans zo niet aan haar lot overlaten.’ Marietje schakelde om te beginnen medische hulp in. ‘Ik heb Ans begeleid naar de dokter en het ziekenhuis, waarna ze thuis ook hulp kreeg met insmeren en het aanleggen van verbanden. Hierdoor knapte ze snel op.’

Verzameling

Om de onderliggende problemen aan te pakken riep Marietje de hulp in van cliëntondersteuner Toos Lange. ‘Onder het mom van “helpen met het invullen van de belastingpapieren” kwam ik bij Ans over de vloer. De vloer was echter niet te zien; het huis stond vol met opgestapelde dozen. Ans verzamelde van alles, waardoor haar bewegingsvrijheid erg werd beperkt. Dit was waarschijnlijk ook een van de redenen dat eerdere zorginstellingen weigerden om nog langer hulp te verlenen’, aldus Toos.

Opknapbeurt

Toos en Ans zetten samen de schouders eronder; het huis werd flink uitgemest en opgeruimd. Vervolgens kreeg het een opknapbeurt met nieuwe deuren en een vinylvloer. Het schilderwerk aan de muren en het plafond werd gedaan door een tachtigjarig bestuurslid en Marietje. Toos: ‘Het is weer een leefbaar, fris en gezellig huis. Hierdoor voelt Ans zich weer mens.’

Brood en blikgroente

Ook de keuken is grondig aangepakt. ‘Haar oude gasfornuis was al een tijd de deur uit, want dat was te gevaarlijk voor haar. Maar een nieuw fornuis kwam er niet. Hierdoor leefde Ans voornamelijk op brood of at ze wat groente uit blik. Nu kan ze koken op inductie en eenvoudige maaltijden bereiden.’ Volgens Marietje heeft dit enorm bijgedragen aan het verbeteren van Ans’ gezondheid: ‘Ans was ondervoed en haar bloedwaardes waren slecht. Nu krijgt ze de benodigde voedingsstoffen binnen en zijn haar waardes in orde. Ze voelt zich goed en dat is te zien!’

Cliëntondersteuner

Als cliëntondersteuner regelde Toos ook permanente hulp aan huis. ‘We hebben bij de gemeente een persoonsgebonden budget (pgb) geregeld. Dat was niet toereikend. Vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) heeft Ans nu zes uur per dag begeleiding van een vast team. Ze wordt geholpen met haar medicatie, douchen, aan- en uitkleden en bepaalde huishoudelijke taken. Zo kan ze vitaal ouder worden in haar eigen huis’, aldus Toos.

Laptop

Om de zelfstandigheid van Ans te vergroten, leert Toos haar omgaan met een smartphone en laptop. De hulp die ze biedt, is meer dan een cliëntondersteuner gebruikelijk doet. Toch doet ze dit met alle liefde: ‘Als oud-verpleegkundige zit het zorgen voor een ander in mijn bloed. Wanneer iemand een hulpvraag heeft, zit er meestal een groter verhaal achter. Het is belangrijk dat hiernaar geluisterd wordt.’

Instanties

Marietje is dan ook erg blij met Toos: ‘Zodra Toos haar tanden ergens in zet, laat ze niet meer los. Het is een kwestie van doorbijten en mondig genoeg zijn tegenover instanties.’ Het werk als cliëntondersteuner kost de nodige inspanning, maar levert ook veel voldoening op.

Trots als een pauw

Toos: ‘We zijn nu acht maanden verder en Ans heeft in korte tijd een zeer positieve ontwikkeling doorgemaakt. Vanmiddag start ze zelfs als vrijwilliger op een basisschool. We zijn dan ook zo trots als een pauw op Ans!’ 

Ans Cornelissen: ‘Toos en Marietje hebben mij heel erg geholpen. Ik ben ze ontzettend dankbaar voor alle hulp en weet echt niet wat ik zonder hen had gemoeten. Marietje zorgde ervoor dat ik de juiste hulp kreeg. Ook thuis is er veel gebeurd; ik woon weer met plezier in mijn huis. Ik heb weer ruimte voor mijn hobby’s, zoals handwerken en tekenen. En fijn dat ik eindelijk weer zelf een eitje kan bakken of koken. Zelf om hulp vragen bij instanties vond ik lastig. Ik was bang dat men vond dat ik niet langer zelfstandig thuis kon blijven wonen. Uit huis worden geplaatst was mijn grootste angst. Maar Toos heeft me laten inzien dat ik wel veel zelf kan met de juiste ondersteuning en begeleiding!’

KBO-Brabant heeft zo’n 150 cliëntondersteuners, die actief zijn binnen de Afdelingen. Zij helpen mensen met een zorg- of hulpvraag de weg te vinden in het woud aan regelingen voor zorg en welzijn. De cliëntondersteuners werken volledig onbetaald, onafhankelijk en zijn gecertificeerd. Zij hebben hbo-niveau en een opleiding cliëntondersteuning van KBO-Brabant gevolgd. U kunt een cliëntondersteuner inschakelen via de Afdeling bij u in de buurt of u kunt contact opnemen met KBO-Brabant via telefoonnummer (073) 644 40 66.