Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenDe Maaltijdenexpres: meer dan maaltijden bezorgen
maaltijdenexpres

De Maaltijdenexpres: meer dan maaltijden bezorgen

Maandag 26 april 2021

‘Als er iets mis is, schakelt de maaltijdbezorger hulp in’

Hans van Rooij

De Maaltijdenexpres brengt niet alleen maaltijden aan huis, maar vraagt meteen ook even hoe het gaat of schakelt hulp in als dat nodig is. In bijna heel Noord-Brabant vervult de Maaltijdenexpres een belangrijke sociale functie, vertelt coördinator Hans van Rooij. Niet alleen voor de ontvangers, maar ook voor de bezorgers: verreweg de meesten van hen hadden hiervoor lange tijd geen baan.

image

De Maaltijdenexpres doet meer dan alleen maaltijden bezorgen. Het bedrijf zetelt in Tilburg en heeft in die stad een stevige voorgeschiedenis. ‘Grotendeels voor mijn tijd’, zegt coördinator Hans van Rooij, die toch ook al veertien jaar van de partij is. In 1972 werd een maaltijdvoorziening voor ouderen opgericht in Tilburg. ‘In 1992 is de Stichting Maaltijdenexpres losgekoppeld van de thuiszorgorganisatie en verzelfstandigd’, vertelt Van Rooij.

Betere leveranciers

De laatste jaren is er veel veranderd, vooral financieel. ‘Toen ik kwam, kregen we jaarlijks nog 350.000 euro gemeentelijke subsidie. Nu moeten we onze eigen broek ophouden en daar hebben we veel voor moeten veranderen. We hebben nu eigen auto’s en koelingen en zijn overgestapt naar betere leveranciers.’ De bezorgers van de Maaltijdenexpres brengen maar liefst 1.000 maaltijden per dag rond. Die maaltijden variëren van koelverse hoofdgerechten en soepen tot salades en eiwitverrijkte gerechten van Carezzo. 

Een 9 voor de bezorgers

Maar de maaltijden zelf zijn niet het belangrijkste. De uitkomst van de laatste enquête onder klanten was veelzeggend, vertelt Van Rooij: ‘De maaltijden kregen een 8, de bezorgers een 9. En wij op kantoor moesten het doen met een 7, haha! Dat komt misschien ook wel omdat mensen vooral met ons kantoor contact hebben als er iets aan de hand is.’

Hoe gaat het ermee?

De bezorgers vormen dus het goud van de Maaltijdenexpres. ‘Wij hebben zeven mensen in dienst, van wie drie een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Voor de rest werken we met vrijwilligers. Ze komen bij ons via bijvoorbeeld de sociale werkvoorziening, instellingen voor beschermd en begeleid wonen, de GGZ, de gemeente. Het zijn mensen die lange tijd geen baan hebben gehad of moeite hebben een baan te vinden. Ze gaan in tweetallen op stap om maaltijden te bezorgen langs maximaal 50 adressen per dag. Voor sommige klanten zet de bezorger het eten zelfs in de koelkast. Ze vragen altijd even hoe het gaat. Als er iets mis is, schakelen ze hulp in. Vorige week nog, deed een van onze klanten niet open, maar de bezorger hoorde wel gestommel. Die persoon bleek te zijn gevallen. Gelukkig kwam er toevallig ook net iemand van de thuiszorg.’

Boodschappendienst

De Maaltijdenexpres heeft van alle ongeveer 2.000 klanten die jaarlijks worden bediend, de gegevens van een contactpersoon die in geval van nood of zorg kan worden gebeld. ‘Een paar keer per maand komen we iets tegen waar we werk van maken, bijvoorbeeld als iemand is gevallen of als er vrijwel niets in de koelkast staat. En er zijn ook mensen die ons elke dag even bellen. Gewoon even contact, dan is het goed.’ Iedere klant krijgt de maaltijden eens per week bezorgd. Gemiddeld nemen mensen 4,3 maaltijden af, vertelt Van Rooij. ‘Sommigen drie, anderen zeven.’ De Maaltijdenexpres begon anderhalf jaar geleden met een boodschappendienst: op twee A4’tjes staan de meest gebruikelijke boodschappen en mensen kunnen aankruisen wat ze willen. Van Rooij: ‘Van bokkenpootjes tot wc-papier’. Hier maken nu een kleine honderd mensen gebruik van.’

Omzien naar elkaar

Het coronavirus bemoeilijkt het werk natuurlijk enigszins, maar met mondkapjes, desinfectiemiddel en handschoentjes werken de bezorgers zo verantwoord mogelijk. ‘Sommigen werken al 25 jaar voor ons’, zegt Van Rooij. ‘We hebben ook klanten die al tien tot vijftien jaar maaltijden bij ons afnemen, dus veel bezorgers kennen hun pappenheimers.’

Betrokken vrijwilliger

Onderling krijgen de medewerkers ook steeds meer een band. ‘Mensen kijken naar elkaar om, ook buiten het werk. Neem Mohammed, die samen met Paula in de koeling werkt. Mohammed is al jaren in Nederland, maar spreekt geen Nederlands. Paula, onze betrokken vrijwilliger, gaat met hem mee naar het UWV. We vormen samen echt een mini-maatschappij. Ik heb een achtergrond in de zorg, dus het ligt me wel om deze groep mensen te begeleiden. En gelukkig heb ik eerder óók in het bedrijfsleven gewerkt, want ik ga natuurlijk net zo goed over de inkoop van auto’s en het opstellen van het financieel jaarverslag.’

‘Je bent blij dat je weer iemand ziet’

Mevrouw Adje Coremans (88) koopt al verscheidene jaren maaltijden bij de Maaltijdenexpres. ‘Ik vergat op een gegeven moment weleens het gas uit te zetten. De kinderen werden bang dat de boel zou afbranden.’ Ze koopt vier maaltijden per week. Daarnaast kookt haar dochter twee keer. ‘Ik heb vanochtend het papier nog ingevuld. Als ge niet lekker eet, ligt ’t aan uzelf, want de keuze is groot. Ik varieer altijd. Ge kunt niet elke dag uw lievelingseten hebben.’

Sinds kort heeft mevrouw Coremans andere bezorgers. ‘We moesten echt even aan elkaar wennen. Maar ook zij zijn weer heel aardig. Ik zet het eten zelf in de keuken, dan blijf ik wat in beweging. Ze vragen altijd hoe het gaat. Ze hebben natuurlijk niet heel veel tijd, maar als je eenmaal praat, komt van het een het ander. Helemaal in coronatijd ben je blij dat je iemand ziet. Ik maak alles op voor ze komen, want ik ben niet van het weggooien.’

‘De bezorger heeft altijd wel even een opmerking voor me’

Hannie Rosenberg (88) heeft hard gewerkt om na een hartinfarct in 2019 weer zelfstandig te worden. Sinds ruim een jaar bestelt ze wekelijks drie maaltijden bij de Maaltijdenexpres. ‘Een prachtige oplossing. Het bevalt me buitengewoon goed. Ik kan van één maaltijd twee dagen eten – dat ligt aan mij hoor – dus met drie maaltijden kan ik zes dagen. En die laatste dag red ik me wel met een tosti of soep. Met Pasen of Sinterklaas krijgen we altijd wat extra’s.’

Ze heeft een goede band met haar vaste bezorger opgebouwd. ‘Laatst zei hij: “Heb je me gemist vorige week? Ik had migraine”. Andere keren zegt-ie dat het die dag mooi weer wordt en dat ik wel even moet gaan wandelen. Ik zit aan het begin van de route, dus veel tijd voor een praatje is er niet, maar zo’n opmerking heeft-ie altijd wel. Ik ben blij dat ze door weer en wind komen, zelfs toen er sneeuw lag. Dat is toch bijzonder.’

‘We krijgen veel waardering, vooral bij slecht weer’

William Hendriks (62) verloor eind 2012 zijn baan bij een verzekeringsmaatschappij. Hij wilde niet stilzitten. ‘Ik ben meteen als vrijwilliger fitness gaan geven aan ouderen in een woonzorgcentrum. Toen dat door corona moest stoppen, kwam de Maaltijdenexpres op mijn pad. Ik vind het sociale van dit werk prachtig. Mensen zijn blij als ze hun praatje bij ons kwijt kunnen. Pas nog vertelde een mevrouw van 84 dat bij haar borstkanker was geconstateerd. Dan probeer je haar toch een beetje gerust te stellen. We vinden ook weleens iemand die gevallen is. We gaan niet weg voor er hulp is gearriveerd.’

Hendriks werkt tweeënhalve dag per week voor de Maaltijdenexpres en ook als hij straks de fitnesslessen weer kan oppakken, wil hij maaltijden blijven rondbrengen. ‘We krijgen zoveel waardering, vooral bij slecht weer. Nu we ook boodschappen kunnen bezorgen – met maar 2 euro bezorgkosten! – zijn mensen blij dat ze er zelf bij sneeuw of regen niet uit hoeven.’

‘Dit werk is mijn passie’

Cor Schrijvers (58) begon in 2009 als vrijwilliger bij de Maaltijdenexpres. ‘Ik had een uitkering en moest in ruil daarvoor aan de slag. Ik heb eerst een jaar bij de kringloop gewerkt en zag toen de vacature bij de Maaltijdenexpres. Dat leek me wel wat.’ Het beviel van beide kanten zo goed dat Schrijvers inmiddels een betaalde baan voor 36 uur per week heeft bij de Maaltijdenexpres. ‘Ik ben chauffeur, maar stap vaak even uit de auto, bijvoorbeeld als we meerdere klanten in één gebouw hebben, of als mensen meerdere dozen boodschappen hebben besteld.’

Waar het praatje met de klanten zoal over gaat? ‘Het weer, sowieso’, lacht Schrijvers. ‘Of het niet te koud is om te bezorgen bijvoorbeeld. En of de maaltijden lekker zijn. Nou, dat zit wel goed.’ Hij is blij dat ze regelmatig mensen in nood kunnen helpen, bijvoorbeeld als ze gevallen zijn. ‘Ik doe dit werk met veel liefde en plezier. ’t Is mijn passie. Ik zou het enorm missen als ik moest stoppen.’