Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenE-bike: goedkoop is soms duurkoop
E-bikes

E-bike: goedkoop is soms duurkoop

Maandag 26 juli 2021

‘Grote aanbieders adverteren vaak met lokkertjes’

Joyce Donat

Waar kunt u het beste een elektrische fiets kopen: de lokale fietsenwinkel, een grote landelijke keten of zelfs bij de Hema of Albert Heijn? Het prijsverschil kan honderden euro’s zijn, maar ook de service kan dag en nacht verschillen. Soms draait goedkoop uit op duurkoop en veel ergernis, maar niet altijd. Joyce Donat van de Consumentenbond licht toe.

image

Sinds het begin van de coronacrisis zijn de e-bikes niet aan te slepen. In twee opzichten: veel meer mensen zijn gaan fietsen én de crisis zorgde voor leveringsproblemen die nog niet helemaal zijn ingehaald. De wachttijd voor een bestelde e-bike kan oplopen tot meerdere maanden. De toegenomen populariteit in combinatie met leveringsproblemen heeft gezorgd voor een grillige markt. Landelijke ketens als Amslod en Stella beconcurreren de ‘gewone’ fietsenwinkel met een groot aanbod en service aan huis. Bovendien zijn zelfs ketens als de Hema, de Albert Heijn en bouwmarkten in de verkoop van e-bikes gestapt. Niet altijd met evenveel succes. Met name klanten van Amslod hebben regelmatig klachten over de kwaliteit van hun elektrische fiets en de service. Dat blijkt uit meerdere uitzendingen van het consumentenprogramma Kassa en uit reacties op de site van de Consumentenbond.

Lokkertjes

‘Grote aanbieders adverteren vaak met lokkertjes’, ziet Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Als je eenmaal in de winkel bent, blijkt bijvoorbeeld dat het betreffende model niet leverbaar is, maar eentje van 300 euro extra wél. Of de kosten voor het rijklaar maken zijn hoog, of het inruilbedrag valt tegen.’ Bij de Consumentenbond zijn ook klachten binnengekomen over de service van grote en relatief nieuwe ketens als Amslod en Stella. ‘Als je kijkt hoeveel fietsen zulke grote ketens in totaal verkopen, valt het relatief gezien misschien nog wel mee met het aantal klachten. Maar die klachten zijn wel heel vervelend. Amslod belooft bijvoorbeeld service aan huis, maar stuurt in plaats daarvan soms een onderdeel op dat je dan zelf maar moet vervangen. Als dat misgaat, geeft Amslod vervolgens niet thuis. De berichten over wachttijden zijn heel wisselend.’

Lokale fietshandel? 

Is het niet beter een e-bike bij de plaatselijke fietsenhandel te kopen? ‘Niet per se’, zegt Donat. ‘Niet elke fietsenhandel verkoopt e-bikes en waar dat wel gebeurt, is de prijs vaak flink hoger dan bij grote ketens of online winkels. Niet iedereen kan zich zomaar een fiets van 2.000 euro of meer veroorloven. Bovendien is ook bij plaatselijke winkels de service wisselend.’

Altijd een proefrit op de e-bike

Donat adviseert in elk geval nooit een e-bike te kopen zonder een (flinke) proefrit te hebben gemaakt. Daarnaast raadt ze aan de naam van een winkel of online verkoper te googelen in combinatie met de zoekterm ‘klachten’. ‘Over elk merk zijn wel klachten te vinden, maar als het er veel zijn, moet je misschien toch nog even verder kijken.’ Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe garantie, onderhoud en reparaties zijn geregeld. ‘Soms hebben grote leveranciers dat uitbesteed aan een landelijk netwerk van lokale fietsenwinkels. Het is in elk geval níet verstandig om een fiets te kopen zonder dat je weet bij welke fysieke plek je terecht kunt voor reparaties en onderhoud. Zeker als je een fiets koopt bij bijvoorbeeld een bouwmarkt, is dat belangrijk om te weten. Niemand leest graag de algemene voorwaarden van een leverancier, maar dat is in dit geval toch echt belangrijk.’

Leasen van een e-bike

Voor wie totaal ‘ontzorgd’ wil fietsen en daar iets meer voor over heeft, is het leasen van een e-bike ook een optie. Voor een vast maandbedrag – variërend van enkele tientjes tot meer dan 100 euro – bieden onder meer de ANWB, de Consumentenbond, grote fietsenwinkels en diverse fietsenmerken lease-fietsen aan.

Een van onze leden kocht twee jaar geleden een e-bike bij Amslod, met daarbij een servicepakket waarmee ze drie jaar onderhoud afkocht. De verkoper beloofde ook ‘doorfietsgarantie’, maar toen er problemen ontstonden kwam daar weinig van terecht, vertelt ze. ‘Het begon ermee dat mijn ketting kapotging. Iemand uit het partnernetwerk van Amslod repareerde die. Achteraf bleek dat hij dat niet goed had gedaan – het achterwiel ging flink op en neer – waarna ik eiste dat er alsnog een monteur van Amslod zelf kwam. Die constateerde dat het wiel los zat en dat bovendien de naaf stuk was. De fiets moest naar de fabriek en je raadt het niet: hij kwam terug met wéér een loszittend achterwiel. Pas bij de vierde reparatie was de fiets écht gemaakt.’ Achteraf heeft ze spijt dat ze niet naar een lokale fietsenhandelaar is gegaan. ‘Dit was geen goede service. Een verkoper hoort zich in te spannen als een klant problemen heeft, maar bij Amslod leek niemand zich daar verantwoordelijk voor te voelen.’