Nog geen lid van KBO-Brabant?
Klik hier

Ons magazine december 2022
Ons november 2022
Onsmagazine 10
onsmagazine november 2021
onsmagazine oktober 2021
onsmagazine december 2020
placeholder
Ons januari 2023
Ons september 2022
onsmagazine juni 2022 cover
Ons magazine mei 2022
onsmagazine april 2022
Onsmagazine maart 2022
Ons januari_februari 2022
Ons juli_augustus
Onsmagazine september 2021
onsmagazine april 2021 cover
onsmagazine februari 2021
onsmagazine januari 2021 cover
Onsmagazine juni_juli 2020
Onsmagazine maart 2020
onsmagazine februari 2020
Onsmagazine januari 2020
Onsmagazine_mei_cover
cover onsmagazine 6
ons magazine schrijf u in voor de nieuwsbrief
  • ons belang
  • leven
  • mensen
home / ons belang / ons december 2021 / juridische helpdesk

Bert van ’t Laar:

‘Gemeenten sturen mensen het bos in'

Weigert gemeente Wmo-vergoeding? Schakel hulp in!

Wie aanpassingen nodig heeft om langer thuis te wonen, heeft recht op hulp van de gemeente, ook financieel. Om kosten te besparen, houden gemeenten zich soms niet aan de wet, ziet Bert van ’t Laar van de juridische helpdesk.

Mevrouw Smolders kan na een heupoperatie niet meer traplopen. Met haar man schaft ze een traplift aan. Na de aankoop vragen ze de gemeente om een Wmo-vergoeding, maar die geeft nul op het rekest. Is dat terecht? ‘Een moeilijke situatie’, reageert Bert van ’t Laar, oud-bestuursrechter en lid van de juridische helpdesk van KBO-Brabant. ‘De gemeente mag inderdaad eisen dat mensen eerst overleggen voor ze een hulpmiddel aanschaffen, maar het kan lang duren voordat zo’n overleg plaatsvindt.’

Keukentafelgesprek

De wettelijke termijn voor een keukentafelgesprek is acht weken, maar in de praktijk is het snel drie tot zes maanden. ‘Al die tijd had mevrouw Smolders dan op een bed in de woonkamer moeten slapen, terwijl een trapliftenfirma zo’n traplift wel binnen een paar dagen wil installeren. Met hun lange wachttijd duwen gemeenten mensen in feite dus in een fuik: “U hebt het zelf geregeld, dus moet u zelf betalen.”’

Ook bij andere Wmo-zaken

Van ’t Laar ziet hetzelfde gebeuren bij andere Wmo-zaken. ‘Als mensen verhuizen naar een nieuwe woning om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen en daarbij één ding willen aanpassen – bijvoorbeeld een douche met lagere instap – zegt de gemeente vrijwel altijd: “U had langer door moeten zoeken naar een geschiktere woning.” Maar in de huidige markt is het vinden van een woning die voor 100 procent geschikt is, een utopie.’ ‘Tegen mensen die in hun huidige huis aanpassingen willen doen om er te kunnen blijven wonen, zeggen gemeenten soms: “Dat is te duur, gaat u maar verhuizen.” Vaak is er echter niet binnen een halfjaar een geschikte woning te vinden en is verhuizen dus geen optie.’

Deskundige hulp

Van ’t Laar ziet dat veel gemeenten zich niet houden aan de wet en tegelijk burgers er maar al te graag op wijzen als die een foutje in een procedure maken. ‘Gemeenten sturen mensen het bos in. De regels zijn complex; daarom is het aan te bevelen hier niet zelf mee aan de slag te gaan, maar zo snel mogelijk contact op te nemen met de juridische helpdesk van KBO-Brabant om de kansen in te schatten op een Wmo-vergoeding.’

KBO-Brabant heeft een eigen juridische helpdesk. Klik hier voor meer informatie.

Berber Bijma
november 2021

Advertentie

Deel artikel

vorig artikel

Wonen in een woongemeenschap

volgend artikel

  • informatie

    • KBO-Brabant
    • Lid worden
    • Adverteren
    • Ledenvoordeel
  • voorwaarden

    • Disclaimer
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • contact

    • KBO-Brabant
    • Albert Luthulilaan 10, 5231 HV ’s-Hertogenbosch
    • Postbus 3240, 5203 DE ’s-Hertogenbosch
    • T (073) 644 40 66
    • E info@kbo-brabant.nl
  • Volg ons:

  • onsmagazine.nl is een website van KBO-Brabant
© 2021 alle rechten voorbehouden KBO-Brabant