Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenUiteindelijk goed geholpen

Uiteindelijk goed geholpen

Vrijdag 26 mei 2023

Een Wmo-aanvraag bij de gemeente is soms een lang­durig en ingewikkeld proces. Om u daarbij te helpen hebben vrijwel alle KBO-Afdelingen vrijwillige ouderenadviseurs en/of cliëntondersteuners. Zo hielp de Eindhovense cliëntondersteuner Ton Smeets vorig jaar een vrouw die huishoudelijke hulp moest regelen voor na een heupoperatie.

De vrouw in kwestie nam in november 2022 contact op met KBO. Ze stond op de wachtlijst voor een heupoperatie, maar het ziekenhuis kon moeilijk aangeven wanneer de operatie precies zou plaatsvinden. Daardoor had de gemeente negatief beslist over haar eerste Wmo-aanvraag voor tijdelijke huis­houdelijke ondersteuning. ‘Die zou ze tijdens haar revalidatie nodig hebben’, vertelt Smeets. ‘Want ze woont alleen en doet normaal het huishouden zelf.’ Haar aanvraag voor thuiszorg na de operatie was al goedgekeurd en als ze ook huishoudelijke hulp kon krijgen, zou ze zelfstandig naar huis gaan. ‘Dat is ookprecies het idee van de Wmo’, zegt Smeets. ‘Ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig zijn. En zo de maatschappij ook kosten besparen.’

Toch oordeelde het Wmo-servicebureau van de gemeente Eindhoven na een telefonisch onderzoek negatief over de aanvraag. Zo kwam mevrouw in contact met Smeets. ‘Met toestemming van mevrouw heb ik ook contact opgenomen met het Wmo-servicebureau. Die oordeelden opnieuw negatief: mevrouw kon pas een aanvraag doen als ze een datum voor haar operatie zou hebben.’

Maar Smeets liet het daar niet bij zitten. ‘Ik heb gezegd dat ik de procedures begrijp, maar ze ook dringend verzocht om een aantekening bij de afwijzing op te nemen: of het bureau de casus per direct kan oppakken, zodra bekend is wanneer de operatie plaatsvindt.’

Die oproep van Smeets heeft gelukkig geholpen. In de loop van januari kreeg mevrouw te horen dat ze op 23 januari geopereerd zou worden. Het servicebureau gaf toen per direct het tijdelijke Besluit Huishoudelijke Ondersteuning af. Smeets: ‘Dan is het altijd nog spannend of zorgaanbieders meteen iemand beschikbaar hebben, maar dat was hier gelukkig zo. Mevrouw is dus uiteindelijk goed geholpen en kon na haar operatie direct naar huis.’

Beeld: Shutterstock